dijous, 29 de maig del 2014

No són, tenen. No som, tenim.

El divendres 16 de maig el diari ARA entrevistava a en Sergio Saldaña i també en publicava un vídeo. En l'entrevista explicava com la seva malaltia mental li ha canviat la vida però per sobre de tot deia una cosa important, per tots els malalts: "Jo no sóc bipolar, jo sóc el Sergio i tinc trastorn bipolar."

Arran d'aquesta entrevista en Carles Capdevila va publicar l'endemà un article d'opinió a la columna que escriu al diari ARA. Hem cregut interessant compartir amb vosaltres aquesta columna, ja que posa en relleu això que hem manifestat altres vegades: No són, tenen. No som, tenim.

Per què en diem “ser” si volem dir “estar” o “fer de”?

Em va encantar el títol de l’entrevista d’ahir de la Lara Bonilla al Sergio Saldaña:” Jo no sóc Bipolar, jo sóc el Sergio Saldaña i tinc un trastorn bipolar”. Justament ahir, fent un cafè amb Terricabras, per una sèrie de converses amb els candidats europeus, em va respondre:” No soc polític, estic polític”. Quan algú em presenta i diu ”és el director de l’Ara”, matiso “ faig de director de l’Ara”. No ho dic només perquè la meva hagi passat a ser professió d’alt risc (aquesta setmana Le Monde i el New York Times han canviat les directores, com aquí van fer La Vanguardia, El País i El Mundo), sinó perquè si tendim a confondre el que fem amb el que som, quan deixem de fer-ho podem tenir una crisi d’identitat. Quan entrevisto algú li demano que es defineixi en una paraula, i en el fons és una pregunta trampa, que sol provocar que dissertin una estona sobre que no són, o admetin com els agradaria ser vistos. En el cas dels trastorns mentals, en que els mitjans sovint fem d’altaveus dels estigmes vinculats a la ignorància, els perjudicis i a la por, és essencial l’ús del verbs. Ahir uns professionals de la salut mental m’alertaven, en una jornada molt interessant a Girona, dels riscos d’etiquetar amb noms de malalties els que cometen algun crim. O em recomanaven no dir que algú s’ha suïcidat, sinó que el suïcidi ha estat la causa de la mort. Matisos que enriqueixen, ens ajuden a entendre millor els altres i a nosaltres mateixos. I configuren un món on tant les certeses com les incerteses són provisionals.

Diari ARA, dissabte 17 de maig 
Columna IAQUÍ 
Carles Capdevila (director diari ARA)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada